Ahad, Oktober 31

AYAM AYAM AYAM

Yeah, kisah nie masih tersimpan kemas dalam palotak gua. Selama gua hidup gua perasan jugak banyak scene-scene dalam hidup gua menjurus kepada insiden yang melucukan, ada yang memalukan tapi serius tak pernah-pernah lagi gua kena PRANK but nak PRANK orang tue adalah, hehe. On the way kott, tunggu lah lagi 3 or 4 bulan nanti gua cerita itupun kalau jadi wakakaka .

************

Hari Sabtu

12:40 p.m


"Abang long, tolong papa kamu nie belikan ayam", jerit mama gua.

"Yea-yea, sat nak bersiap jap", balas gua sambil mengambil cardigan dan turun ke bawah.

"Nah, ambek duit 9 ringgit 30 sen nie pergi beli ayam sekor kata dengan dia nak potong punya", bisik mama gua.

"Okey, tadahal lah", lantas gua mengambil kunci motor SR-V gua pantas menuju ke kedai runcit basah dekat bawah.

************

"Aaaa, bang saya nak ayam sekor lepas tue kasi potong ehh", pinta gua.

Sambil gua menunggu tempahan gua di siapkan gua ushar tibi yang kebetulan owner kedai runcit tue letak. 6 minit kemudian abang tue hulur dekat gua sebungkus plastik berisi ayam yang gua mintak tadi. Sampai dekat kaunter then abang cashier tegur,

"Nie jea kea dik ? ", tanya sambil buat muka bengkek (-,-)

"A'ah nie jea bang", gua senyum

"Semuanya 9 ringgit 70 sen", kata abang cashier

Gua pikir jap, then gua keluarkan duit gua, ahh dem ! Tak cukup lagi 40 sen ! Ahh mane gua nak cari 40 sen nie. Then gua tenung muka abang cashier tue, gua senyum-senyum dekat dia.

"Aaaaa bang, saya balik rumah jap, duit tak cukuplah", gua berkata

Lantas gua cepat-cepat bonceng motor SR-V gua terus chow balik rumah ambik baki. Masa on the way balik tue dalam palotak pikir ape lah abang cashier tue tengah kutuk gua sekarang. Cial~

************

"Laaaa, mana ayam ? ", soal mama

"Aaaaa actually duit tak cukup laa, lagi 40 sen", gua dah malu time nie

"Aiseh~ macam macam lah", keluh mama sambil menghulurkan syiling 40 sen

Tanpa berlengah gua terus ke kedai runcit basah tadi. Bila gua nak bayar dekat abang cashier tadi dia tanya,

"kau tak cukup berapa ringgit ?"

"40 sen jea bang, hehe "

"Laaaa, 40 sen ape lah sangat, abang boleh kauntim kott,heh~"


BABI BETUL LAH ABANG NIE ! Bukan nak cakap dari tadi, penat siot ulang alik dah lah panas gila babii.

Gua segera menghulurkan duit tadi. Atas motor bibir gua tak habis-habis menyumpah seranah bang cashier tadi even aku rasa macam salah aku jugak. Bangang~

************

"Nah papa, ayam yang papa mintak tadi"

"Letak jea dalam sinki tue nanti papa ambik", balas papa

Gua segera naik ke atas dengan niat nak sambung study. Almaklumlah gua nie candidate SPM 2009 so kena lah study banyak banyak, keh keh keh. Then tak sampai 13 minit papa gua jerit nama gua.

"Along sini jap", jerit papa gua

"Kenapa papa ?"

"Kamu tengok nie ayam ape yang kamu beli, dah lah warna kuning, kamu tahu tak nie ayam tua ?! "

"Dah tue ape masalahnya ? ", gua still tak paham ada kea ayam tua ?

"Kan ayam tua liat lepas tue dia keras sikit, kamu nak makan kea ayam tua nie ? "

"Laaaa yekea ? along mane tahu lagi pun along tak perasan, bak sini along pergi tukar balik", pujuk gua

"Dah tak payah memandai mandai, hari nie kita makan jea ayam tua keras nie", marah papa

Dem~ Masa tue gua dah nampak dah mama gua geleng geleng kepala sambil tersenyum simpul memerli (-_-") Dengan muka tacing gua sambung balik menelaah pelajaran sambil berfikir APE LAH SEBENARNYA DI SEBALIK UJIAN YANG TUHAN TIMPAKAN DEKAT AKU NIE ?!



Hmm redha jea laaa~


52 ulasan:

SHAFIQA AZIMA berkata...

anda perlu bersabar wahai adik manis (:

hiro berkata...

lu bakal dpt jodoh baru. dengan anak tokey ayam hujung kmpung lu..mendalam juga teori gua ni.

alexa yussida berkata...

alololo siannyee...
skali btol tekaan si hiro..abesla encik tikus kawan sama ayam:p

mudanye kamu..

milimilo berkata...

ayam kuning mmg xbest.beli ayam dkt radix je.

Encik Tikus berkata...

-aiseh, kalau anak dia cun gua jalan jea, wakaka

- milimilli ! lu kata xnak busy dengan blog ? wakaka xD

LORD ZARA 札拉 berkata...

hahaha~

buat rendang je la camtu wei~

:p

GadisTerbilang berkata...

tikus..... makan ayam????


hiks!

dylli berkata...

HAHAHAHA..
ayam tua pun boleh!
teringat semalam mama kirim beli siakap masa orang ada kat tesco.
jenuh mintak tolong satu makcik tu tolong pilihkan siakap lagi.
takot salah pilih ikan tak fresh!
HAHAHAHAHA.. :P

- zuriey - berkata...

sabo jela..

Cik Su berkata...

kena banyak belajar nie nak beli ayam...hehe..nanti si dia pulak nak suh beli...kalau silap ngan si dia malu la

aleen aiden berkata...

ayam tua = ayam pencen kan?sedap d buat rendang.hu3

molmolla berkata...

erkkkkkkk! LOL~ :D

cik EPAL berkata...

nasib baik tak suka makan ayam. :D

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

gagagaggaaggagagagagagag.

padammuke

NOOR FATIN berkata...

hahaha 40 sen je pn..keh3..

Mieya berkata...

Kesimpulannya, anda kena bersabar dengan apa jua dugaan. HIHIHI :P

Rina Azam berkata...

eyh, apa beza ayam tua ngn ayam muda ?

Mat Jun berkata...

ayam tua warna kuning eh ? haish gua pun bodo juga soal neh +_+

syAzAnA berkata...

gelak guling-guling samapi jatuh kati. aiyakk. sambung balek kat atas lantai. haha

sian lu. haha

Scya LollitA berkata...

hehehehe
ps : cik scya pun tak reti pilih ayam :P

Yasmin Jay berkata...

MUEHEHE xD poor En. Tikus
Sudah jatuh ditimpa tangga =o
En. Tikus , sabar itu separuh dari Iman. ^_^

Kazaztan Team berkata...

en. tikus nie lawak antarabangsa...

syafiqah ezam shah berkata...

haha..ulang alik semata-mata 40sen?haha

Faizal n Fashitah berkata...

Camne rupe ayam tua ek? Aku pun tak tau gak hhee...

zati-zt berkata...

Alolo...
cian nye dia..
dah la penat ulang alik..
tau2 ayam pun salah beli..
sian nye..
~xpe, belajar dari kesilapan..
:D

Juelina Stanie (AJ) berkata...

hahahaha ok mmg lucu
dulu2 mummy suka pesan beli ayam kasi potong kicik punya
till tauke ayam tuh tiap kali tgk muka
mesti akn ckp "har..amoi..kasi potong small2 kan"

Bert berkata...

ayam liat-liat ni buat rendang sedap

ika berkata...

hahaha . kesian gile . cobaan . :D

Encik Tikus berkata...

-ayam tue gua tak tahu macam mane nak xplain


-baru gua tahu ayam tua boleh buat rendang, info baru nie. keh keh keh

I n n z berkata...

lelaki juga perlu tahu hal barang runcit .
hehe xD

*pdhl aku sendrik baru taw*

izzad b* berkata...

ahaha. xpe nanti try lg.. :)

surihati_ku berkata...

na ambil tisu ni utk kesat air matamu heeee..

sabar..sabar..

salam dari sahabat
"LOVE is Shearing"

tia berkata...

kahkah!
next time ckp ah,
'bang, xckop patposen ah, saya bayar dulu bole? nnt sy dtg blk bagi baki' susaa kaa tambi ?

kahkahkahkah!
*gelak guling guling*

intanurulfateha berkata...

jom kawen
bila i jd bini u, u tak payah pegi pasar soang3
kite g same2 ek syg

wink wink*

mode : gatal

~pr!nces$_L.!.e.Y.a~ berkata...

huhuhu...guling2 lah!
mkn taw...beli xtaw! =P
hehehe...
terbaek lah mr.mouse !

(^o^)v o'yaya

Anna Boleyn berkata...

ahhahaha lain kali cakap dulu kat org kedai tu'alamak bang tak cukup 40 sen lah' baru lah abang tu tau. lu salah ni encik tikus. heheh. golak2 den baca entry nu.

Anna Boleyn berkata...

p/s : jom baca

Mission 2 accomplished - Warm advice to all HLN commentators.

dya adriza berkata...

Hahaahha saya nak tanya ni, macam mana lauk ayam hari tu? sedap tak haha

eiffel berkata...

1. tuh ler..memalu tnya kn da susah...
2. kantoi lu xpernah folo paren lu g psr beli aym kan.. :P

velasrizal berkata...

40 sen pn berkira skrg ni..xtau la nk ckp apa..

Reka Bentuk Dan Design Dalaman Proton Inspira 2010

suhaila zulkafli berkata...

haha,, sian kau,,

Frodo Baggins berkata...

ayam tua kaler kuning ke?
ok. noted. hahahhahah
padan muka lu!

Jelly Beku berkata...

CONTEST JELLY BEKU IS ON!!!! Meh ar join :)

einaz shah rizal thomas berkata...

pin,pin.pon, poon..!.
jalan-jalan jumpa belog ni.
hai! owner belog.

love einaz!

FIFIEY LYCHEE MARATION berkata...

haha, baca story dr ats hhingga bawah, emmang ujian, dr kena suruh, smpailah tak cukup duit 40 cen, dengan perjalanan panas, malu lg, ulang alik, dan kemudian ayam tup tup dpt yg tak ok.. haishhh.. ujian ujian.. sabarr ye cik tikusss.. haha

✿....rossa alina....✿ berkata...

hahahahaha..cian..sabar je la erk.. ;p

JJay berkata...

hahahahah..kelakar siot citer ni..
dah tergelak2 kat opis ni..org pandang2 jek...anyway, selamat berkenalan dear

hentakbelipat berkata...

sape suoh lu x kabo awal2 kat brader tu duit lu xckup 40 sen...seng..hahaha

genny da bomb berkata...

tu laaaaa...lenkali mintak diskaunnnn..hahah..tu la org lelaki ni susah no nak mintak diskaun2 ni..hehehe..

kena byk blajo ni beza ayam pencen ng ayam biasa..hehehe

btw,kimchi akak dh nk abesss..so takleh la nk jadi korean ye :-P

Sharinginfoz berkata...

sabar ajalah.... ayam oo ayam...

yott berkata...

hehe...takpe2
lama2 nnt pandai laa En Tikus beli ayam kan...;)

akubiomed berkata...

Mengingat adik lelaki saya hantar kereta pergi cuci. Sebelum tu siap dressing dengan spek mata hitam. Selepas balik dengan muka masam mana taknya lepas basuh kereta baru perasan dompit duit tertinggal dirumah walhal dressing maut duit tertinggal. Terpaksa dengan muka tebal minta kasihan benar balik ambil duit. Moral of the story: Sebelum melangkah keluar rumah pastikan dompet duit dibawa bersama ;-)