Isnin, Disember 20

ATOK

Pagi itu begitu damai. Kelihatan burung burung mula berterbangan ke merata tempat mencari rezeki. Kata atok kita sebagai manusia patut mencontohi sikap para burung yang sanggup bangun awal pagi untuk mencari rezeki. Atok jugak cakap jika kita bangun pagi rezeki kita murah.




"Abu tolong atok ambik kan air bole ?" - sergahan atok mematikan lamunan Abu




"Baik tok" - balas Abu tanda patuh




Haji Kassim atau mesra di panggil atok di kalangan cucunya kini sedang terlantar tenat di kerusi malasnya. Orang kata atok kena sakit tua, dan Abu sebagai cucu yang sulung telah menjaga atok bagi mengisi cuti sekolahnya.




Abu yang kini berada di tingkatan 3 juga sedang berdebar menunggu keputusan PMR nya. Beliau harap keputusan yang akan dia dapat mudahan cemerlang dan memuaskan hati semua pihak yang begitu sayang dengannya. Tak kisah samada keluarganya, atoknya, saudara maranya atau kenalan kenalannya.




********




"Abu sini kejap atok ada something nak cakap dengan kamu," 




"Ada apa atok ?" - tanya Abu




"Sebenarnya atok nak ucapkan terima kasih dekat cucu atok nie sebab sanggup korbankan cuti untuk jaga atok nie hah," - kata Haji Kassim kepada cucunya




"Takde ape lah atok lagipun masa Abu kecik kecik dulu pun atok yang selalu jaga Abu kan ?" - duga Abu kepada atoknya




Memang benar telahan Si Abu, teringat Haji Kassim bagaimana dia dan arwah isterinya begitu girang menjaga cucu pertama mereka iaitu Abu. Di sebabkan kesibukan orang tua Abu di Kuala Lumpur, Abu terpaksa di hantar ke kampung agar dapat di jagai dengan baik. Tiap tiap hujung minggu kedua ibu bapa Abu akan menziarahi ke rumah Haji Kassim untuk melihat keadaan anak mereka.




"Yaa atok ingat lagi kamu selalu kacau anak angsa dekat rumah Nek Jihan tue hah, habis mati anak angsa tue kamu kerjakan dek dia mematuk kaki kamu," - kata Haji Kassim mengingatkan kembali kenakalan cucunya




Serentak itu Abu dan atoknya ketawa berdekah dekah mengenangkan kembali peristiwa itu ...







Teringat kenangan gua dengan opah dulu, keh keh



Selepas ketawa mereka reda, tiba tiba Haji Kassim memandang cucunya dengan wajah yang serius.


"Kenapa atok pandang Abu macam tue ?" - tanya Abu kehairanan


"Sebenarnya atok dah lama mengidam makan kepsi laaa" - balas atoknya selamba


"Hahahaha ! Apesal tak cakap awal awal, KFC depan rumah tue jea tokkk" - balas Abu sambil memuncungkan mulutnya ke arah francais KFC yang terletak berhadapan dengan rumah atoknya


"Lorh yekea ? atok dok tahu pung ?" - keluar loghat terengganunya di sebabkan terkejut dengan kata kata Abu sebentar tadi


" Yeaaa atok takkan Abu nak tipu kot, btw atok nak makan ape ?" 


"Hmmm atok nak set family variety bucket lah, boleh makan sekali dengan Abu," - jawab atoknya berseloroh


"Woah ? Set family bucket ? Mane atok tahu set set nie huh ?" - soal Abu terkejut


"Lorh kamu ingat atok nie ketinggalan kea ? Kamu tak tahu hari hari atok dok surf tenet pasal KFC dekat rumah taw ....."




Family Variety Bucket



Atok zaman sekarang makin maju yea dak ?  *kepada atok atau opah yang kebetulan baca entry nie anak cucu bergurau jea ehh, keh keh =p





P/s : Ape pengalaman ang dengan atok atau opah ang ? Gua nak tahu jugak, hehe =)

34 ulasan:

Cik Su Life Cycle berkata...

atok pun ingat set family tue...haha..kelakar..sporting gak atok nie

little ain berkata...

nothing sweeter i guess :)

efa berkata...

wuwu..teringat kenangan bersama atok la plak sobsob

HonEyBuNNy berkata...

erm...xdAK KNGN APA2 LA DGN NENEK...coz jarang jumpa nenek......setaun sekali jek..uwawwawa...sob2...sob2...

tia berkata...

gua tak sempat jumpe dorang.
sigh~
:')

lea berkata...

dh lama xmakan kepsi...

habis ke makan family bucket tu?

O'gosh berkata...

otok ngan opah dah x hado..kalu hado laie mesti besh kan...

Mimi Saidi berkata...

atok wa mkn double cheese burger.atok lu ade?hahaha

aiyahassan berkata...

ponteng pose sama2
masa tu atok aku sakit.
mkn sorok2

Atika Natasha berkata...

haha!ini j0in c0ntest at0k tu kan?gud luck eh!

Encik Tikus berkata...

tia sorry kalau entry nie buat kau sedih, =)

zarifahmr berkata...

hahaha comel je atok. gua memang anti dengan angsa. kalo kena kejo lari sampai tak cukup tanah!

emm gua tak sempat pun nak tengok atok. tau nama je ;')

Amalina Jo berkata...

dua dua atok meninggal time kecik , tak sempat nk bermanja pun hmm

akema yazid berkata...

kenangan??
berlari berkejaran di petak sawah..
belakang uma tok aku ada bendang..
siokkk ouh!! ;p

Linglung berkata...

aiseh! kemain lagi atoknya main tenet dapat info pasal kfc..

adrinaqamarina berkata...

nak kasi la link ni kat atok ko, :P

Encik Tikus berkata...

zarifahmr and amalina jo...


aku tumpang simpati doe =)

six.september =_= berkata...

paling best aku rasa time kena kejar dengan atok aku sebab aku dah memusnahkan tanaman tebu beliau..keh3

Nurulbadiah Lai berkata...

rindu atokkk nurul lah!

Cik Akma berkata...

yg penting dulu2 atok aku selalu bg duit. settle! ahha :D

fyda razak berkata...

bagus crita ni. mane curi? ngeh3
tringat atok kat kg~

Faraa Cullen XD berkata...

atok 2 pndai main blog n FB ta ?
haha XD

cik ciput berkata...

atok? never met them. dua2 side aku tak penah jumpa. huhu..sape2 sudi jadi atok sy?

Encik Tikus berkata...

LOL, baru aku teringat.. ada gak orang cakap muka aku macam atok, dem~

rainbowskittle berkata...

atok aku ta suke makan kfc, dia suka rokok gudang garam je.

ARC™ berkata...

xde kenangan. diorg meninggal awal

Cik Mieyrarif berkata...

ooo.dulu masa kecik2 mya slalu buli tok mya bwk p mandi laut.grr

MR Bang Miji berkata...

perggghh..marvellouss..tiptop cite..bestnye abu ngn atuk die..

maCy berkata...

gile puteh ET skg da itam. keh2

just me..ummi berkata...

opah gua dulu yang intro main kad.. chop ayam nama nyer.. @ main solitaire dalam bahasa omputih.. siap sponsor pegi beli daun kad kat kedai.. bestnya saat itu... sob sob sob..

irwan berkata...

Kenangan indah bersama ngan arwah atuk aku mase dia hadiahkan aku satu hadiah yang aku tak terpikir dia nak bagi kat aku...guess what?? seluar pendek uniform polis mase zaman dia jd polis dulu2...stylo ar...klasik dowh hadiah tu...

NAJ HEBAT berkata...

cettt.

ni nak promote KFC ke hape!

nnt aku blanje kau kfc keh.

aku pon dah habes exam ni.

hilang demam sudah.

oh lalala.

i lap yuh atok.

SHAFIQA AZIMA berkata...

atok gua pun suka kfc, boleh lah kawan (:

Encik Tikus berkata...

BEST KAN BILA KENANG BALEK KENANGAN KITA DENGAN TOK, KEH KEH =P