Jumaat, 17 Disember 2010

BERANI KERANA BENAR

Kelihatan Cikgu Zara sedang memasuki kelas 3 Jujur. Lagaknya persis seperti Justin Bieber, seorang artis yang berjaya di dunia.


"Okey hari ini cikgu ingin mengajar mengenai satu prinsip dan prinsip yang akan kita kenal hari ini ialah BERANI KERANA BENAR..."


"Jadi cikgu ingin panggil beberapa murid untuk memberitahu saya apa yang kamu faham mengenai prinsip BERANI KERANA BENAR" - kata Cikgu Zara sambil berjalan mencari mangsa


"Jadi kamu Suraj, boleh beritahu saya apa yang kamu faham mengenai prinsip yang ingin kita belajar hari ini ?" tanya Cikgu Zara yang berdiri betul betul di hadapan Suraj.


Suraj bangun sambil membetulkan tali lehernya persis seperti Dr Rozmey


"Apa yang saya faham mengenai prinsip ini ialah kita harus berani untuk mengaku sesuatu yang kita rasa kita tidak buat apa apa kesalahan cikgu" - terang Suraj dengan yakin .


"Bagus jawapan kamu tue Suraj," kata Cikgu Zara sambil menepuk nepuk bahu Suraj.


"Siapa lagi yang boleh volunteer untuk memberitahu saya apa yang kamu faham mengenai prinsip nie ? Ada sesiapa ? " - soal Cikgu Zara dengan nada mencabar


Tiba tiba di hujung sudut kelihatan seorang murid mengangkat tangan menyahut cabaran Cikgu Zara.


"Saya cikgu !" - jerit Aminur yang merupakan antara murid pintar 3 Jujur


"Woah ?! Sungguh bersemangat kamu, okey saya beri kamu peluang" - jawab Cikgu Zara dengan gentlenya.


"Bagi saya apa yang di maksud kan dengan prinsip BERANI KERANA BENAR ialah kita berani menegakkan sesuatu kebenaran tanpa rasa takut dan gentar kerana yakin bahawa apa yang kita sedang perjuangkan itu adalah sesuatu yang benar dan betul cikgu !" - laung Aminur dengan lantang sambil membuat gaya penumbuk ke langit persis seperti Tunku Abdul Rahman ketika beliau melaungkan kalimah Merdeka Merdeka Merdeka sebanyak 7 kali.



Tunku angkat tapak tangan bukan penumbuk



Kelas 3 Jujur terdiam seketika pabila mendengar laungan jawapan dari Aminur dan selang sesaat kemudian bunyi tepukan gemuruh kedengaran di setiap sudut kelas 3 Jujur menandakan begitu tinggi aras jawapan yang di berikan oleh Aminur sebentar tadi.


Kelihatan Aminur membetulkan cermin matanya tanda bangga dan riak. Dem~


"Okey sampai kali nie saja pembelajaran kita pada hari ini, cikgu berasa bangga kamu semua dapat memahami apa yang cikgu cuba sampaikan mengenai prinsip BERANI KERANA BENAR", kata Cikgu Zara sambil mengemas buku buku latihan milik anak muridnya.

********

"Bersempena dengan prinsip yang kita belajar hari nie, Cikgu nak tanya something lah dekat kelas nie.. boleh tak ?" - kata Cikgu Zara sebelum keluar dari kelas


"Boleh cikgu di persilakan" - balas Abdul selaku ketua kelas


"Sebenarnya duit Cikgu hilang dekat kelas nie semalam, ada sesiapa tak yang nampak duit cikgu ?"


"Ingat BERANI KERANA BENAR ! Jadi sesiapa yang terambil atau sengaja mengambil duit cikgu tolong ke hadapan sekarang..." sambung Cikgu Zara dengan nada yang agak tinggi tanda menyirap


Satu kelas terdiam, bunyi angin yang selama ini lalu tanpa bunyi di kelas 3 Jujur jelas kedengaran.


"Cepat saya cabar awak semua, siapa yang ambil duit saya tolong ke hadapan sekarang jugak... Ingat BERANI KERANA BENAR ! " - Nada suara Cikgu Zara mula berubah ala ala penyanyi suprano


Kelas 3 Jujur masih terdiam tanpa sebarang bunyi ....




Bukan Cikgu Zara yang nie !




p/s : ekau jangan ngado ngado nak buat hal dengan cikgu zaman sekarang tawu ?! keh keh keh =p

54 ulasan:

Yong Sofea berkata...

haha, itulah ingatkan cikgu zara yang itu jugak tadi. haha :P

adrinaqamarina berkata...

haaha. bukan senang nak jadi cikgu~

akema yazid berkata...

BERANI KERANA BENAR!! ;p

jambz- berkata...

apa yang lu cuba sampaikan?

gua lost.

mimizuzuhaha berkata...

haha pandai betul cikgu dia bukak topic pancing budak2 nak suh ngaku rupanya..

Encik Tikus berkata...

JAMBZ - PIKIR AHH LAGI.. ADA SOMETHING TUEE KEH KEH

siti fatimah berkata...

kenapa tak de sape mengaku pon~

Anip™ berkata...

haha~ xde yang yang ngaku pon..hmm..pelik?

Latest Entry :
-> Ingin Mencari Cinta, 10 Petanda Seseorang Ini Adalah Jodoh Kita !
-> Tingkatkan Trafik Blog Dengan Sistem Autopost Entry Terbaru Di Malaysia Blogger United !

hiro berkata...

gua cuba baca nama cikgu baju kurung tu..siap ko.

Cik Akma berkata...

cikgu shida pon marah jugak.. *ttbe

six.september =_= berkata...

bila kau letak nama cikgu zara kat atas tu, aku memang dah terbayang muka cikgu zara blogger..wakaka

O'gosh berkata...

tu la...nape xder orang ngaku??

dylli berkata...

heh?
tergantung ja?
HAHAHAHA..

pandai cikgu dia nak perangkap budak2 no0oo..

zarifahmr berkata...

dulu masa belajar sejarah konpem tido sampai kena hempuk dengan buku tebal. padan muka sejarah kantoi -__-

Bazilah berkata...

haha jawapan taknak kalah dengan skema jawapan bm kertas 2! hamek skali ;D

Linglung berkata...

sudahnya ada budak jawab ke tak?

UnicBoyz berkata...

gua ingat nak jawab la tpi malu....

gua syak tu gamba cikgu siti

Hanisah Safian berkata...

oke,entri kali nih buat aku bepikir.hahahah XD

Raji berkata berkata...

hahahahaha
hebat cikgu dia =.="

LORD ZARA 札拉 berkata...

cet!

gambar daku tu dik~

hahaha~

plumpy.tootsie berkata...

kau yg amek.kan?

ARC™ berkata...

xde ngaku sbb xde sape ambiklah. kalau nak guna berani kerana benar, maka kalau semua diam, semua curik? tidak~

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza berkata...

bapak n mak aku cikgu ! hehe !

Ain Atika berkata...

hahaha...gila style...

yott berkata...

agaknya sapa yg terambik duit cikgu tu eh..;)

Un Phat Lee berkata...

kesian jugak.objektif asal tak kesampaian.hehe

hackshitam berkata...

wah..
vocab baru..
persis..haha

Anna Da Lady berkata...

mana bleh tergantung camni...tolongla sambung ye... :)

Bert berkata...

cikgu zara tu comel x? kalo single aku cop dulu

Imzainieyzulkipli berkata...

gila lah...cikgu mcm justin bieber pun ada ker?? mmg budak x blaja lah nmpk nye...hahaahahaa

maCy berkata...

tdo dlu

Sophia Rani berkata...

selalunya mesti cm tu... kalau kes2 cm ni kompom takde yg nak ngaku kan

hamzah ian berkata...

gua jatuh cinta

sui nawi berkata...

Ingatkan Zara tu jugak :D

Wahidah berkata...

alahai sian cikgu zara ilang duit yeaa

Ain Zulaikha berkata...

hahahaha kiranya semua orang tak berani nak ngaku.. tak kan lah semua orang curi pulak? hehehhe

Cik Su berkata...

pandai cikgu zara ni psiko anak murid dia suh ngaku.. haha.. cik gu zmn skrg memang kena lagi bijak untuk jaga anak murid yang semakin hari semakin geliga

Heidi Shafiq berkata...

haha.. berani kerana benar? kang dh mengaku mesti kene sedas dua.. :P

HonEyBuNNy berkata...

ye...berani kerana benar.....

Cik Tom berkata...

hehe..rupanya cikgu nak trick student dia..berani kerana benar...takut kerana _____...

Encik Tikus berkata...

NAMPAKNYA CIK SU FAHAM APA YANG CUBA DI SAMPAIKAN KALI NIE, KEH KEH =P

che armster berkata...

hahaha nice 1 bro

nuyuin berkata...

encik tikus dah kena tag.!!!

za petrelli berkata...

saye curi duet cekgu, cekgu.. BERANI KERANA BENAR (sambil mengangkat tangan, kaki dan mulut)

HZQH berkata...

hehe yang ini lawak ;)

Zulfahmi Abidin berkata...

cikgu ngokngek kuat pancing.^_^


Terkini: Aku janji tak merempit lagi | Aku ingat kau je sengal. Aku pon sengal jugak | Lepak makmak CSI

♥ Juliana Violet ♥ berkata...

Hihihi... kalau diselitkan dengan kartun komik best nie...
part yang angkat tangan tu.
Muka semua berubah then angin lalu... hihihi... =p

Encik Tikus, confirm join contest kan? :)

http://kisahklasikita.blogspot.com/2010/12/nama-peserta-99-hari-kisah-klasik-kita.html

Ain Zulaikha berkata...

za : itu mmg kejap lagi terus masuk lokap.. hahaha

hamzah ian berkata...

oi tikussss

cikCEPET berkata...

cikgu baju same....!!
hihieee

:))

darkbatman berkata...

haha.. biler mtk mgaku mmg payah nk mengaku.. lumrah 2..hoho

Afiefah Safieni berkata...

mesti x da org nak mgaku.!!

lolitasinta berkata...

chntekk ceguu uhh !!
hee

FH berkata...

smgt gile..haha