Jumaat, Disember 3

BIHUN

Pagi ahad selepas gua bangun dari tido, kedengaran mak gua terpekik pekik memanggil nama gua. Gua yang masa tue tengah lagi high memper-endahkan pekikan mak gua dan terus sambung tido ...




Penat ek ? kah kah


************


Kepala gua di spray air beberapa kali, gua terbangun dan terus terpacul di mulut gua ...


"Bongok ahh main air tak nampak kea orang tengah tido nie ?!"


"Ohhhh, dah pandai main carut - carut dengan mama ekk ? Dah pergi bangun belikan bihun, mama nak buat sarapan nie ..."


"Dah mama main spray spray air mane orang tak bengang .. kacau daun jea ... yea laa yea laa orang nak pergi ahh nie ..."


Lantas gua segera turun ke tingkat bawah dan mencapai duit 5 ringgit atas meja, terus gua menaiki moto SR-V milik adik gua. Sesampainya gua di kedai, gua segera ke bahagian barangan yang menjual sup bunjut, kiub ayam radix dan seakan dengannya. Di rak kayu bawahnya gua ternampak beberapa peket bihun, gua capai satu dan letak atas kaunter.


Macam biasa kalau ada baki tak sahh kalau gua tak beli barang barang lain. So alang alang ada duit lebih gua capai Surat Khabar Mingguan Malaysia dengan choki choki dua batang.


************


Sementara gua dalam perjalanan pulang ke rumah, sempat jugak gua jalan jalan sekitar taman perumahan. Rasa segar and nyaman jugak menaiki motor time pagi pagi, biasa ahh orang macam gua bukan selalu bangun pagi ... Heh~


Ada orang berjogging, ada beberapa orang sedang berphotoshoot di bawah sinaran matahari pagi dan ada jugak yang berjalan jalan menunggang basikal. Time tue gua dapat rasakan unsur 1Malaysia yang di wujudkan Perdana Menteri kita Tan Sri Najib berjaya di amalkan rakyat Malaysia. Pehhhh ...


Masuk jea gua dalam rumah, gua segera bagi barang barang tadi dekat mama. Tak sampai 10 saat gua belah tetiba mama panggil ...


"Mana duit baki tadi ? Takkan dah habis kot ?"




"Alaaaa, berapa ringgit jea pun takkan nak jugak ?" - gua cuba memberontak


"Ohh dah pandai nak menge'pau' duit mama ek ? Nie lagi satu yang kau pergi beli sohun buat ape, kan mama suruh beli bihun ?"


Gua tergamam ... Segera gua ambil peket bihun tadi dan ushar ...


"Ehhh, abang long salah beli ke ? Nampak macam bihun kot tadi," - gua dah sedikit kebingungan ...


"Tue la lain kali tengok betul betul, kalau tak tahu beza bihun dengan sohun tanya jea dekat cashier tue ... dah pergi beli baru"


"Errrr ... duit macam tak cukup jea nie mama," - getus gua


"tak cukup ? guna ahh duit kau sendiri ... yang penting mama nak bihun ada atas meja nie nanti ... takde alasan dah ..."


"Errrr ... yelaa mama ..."   (-______-")





Nie bihun kea sohun ek ?



P/s : sampai sekarang gua still tak dapat beza antara bihun dengan sohun ... grrrr ...

47 ulasan:

syAzAnA berkata...

woi. fail lah nak kawen nie. sohun tuh warne dye kuning, lebar2 sket. bihun warne putih, ala2 rmbut pnjng mengurai gitu. paham x tikuss ooi! haha

little ain berkata...

hahaha! sohun tu lain laaaa.

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza berkata...

hahahak !
gua pon kdg2 x dpt beze kan sohun dgn bihun..
mak gua suruh rendam bihun tuk wt bihun sup tpi gua rendam sohun..
abis kene tempeling dgn mak..
hahahhak !

adrinaqamarina berkata...

laen kot. bihun ag besau la. plus ade tulis kat paket,

t baca eh.

siti fatimah berkata...

pokcik oi, terang2 mihun & sohun uh lain
sohun kan lebar2 HA HA

Lady A berkata...

hahaha
tu la ko...ada mata xmo tgk ngn teliti...t aq bg kanta utk ko gne ea...adoii...pe la ko ni...tgk betoi2 paket tu sblom beli...

(^_^)v o'yaya

-iEkA DaRLink- berkata...

mama.
aku panggil mak aku mak.
stail mak aku plak kalo aku salah beli dye akan cakap ' aku henyak ko kang..'

mak ko pon cool. men spray2.

Amalina Jo berkata...

err sohun tu apa? :P

Miss Lemon berkata...

org tau mkn ja
hukhuk
bihun sohun..
er....... =.='

naz berkata...

gua time makan je confius. kalau beli senang cam. bihun pek besar sohun pek kecil je bro

I*K*T*I*R*A*F berkata...

hahahahha.

sepppp-sepppppp!!






































kadang2 pon konpius jgk! :P

yaya berkata...

KAHKAHKAH. Waa ingat wa je yang tak tahu beza kucai dengan daun bawang.

cokiedacomot berkata...

haha . ape - ape la pakcik oi .

DuniakuAbstrak berkata...

adess..ni kes malas baca ke hape..haha

maCy berkata...

tu kueyteow ET. keh2


mcarut. klo macy mama dah panggg..


keke

tyqa berkata...

haha mcm mana tk bole beza bihun dgn sohunn nie awakkk :)

An-Nur Sofiyya berkata...

haha..padan muka..itulah,bongok kn ibu kau lg..ape nk jd la budak tikus ni..ish3

An-Nur Sofiyya berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
eiffel berkata...

-.-" sohun kecik,sikit jerk.. bihun besar

syafiqah ezam shah berkata...

ni kes taik mata bertimbun sampai tak dapat nak beza bihun atau sohun..keh3

UnicBoyz berkata...

first time aku dengar sohun...
(aku lagi ketinggalan zaman ker??)

dylli berkata...

hoh.
kalau gini la gayanya,
maw tiap hari gaduh ngan bini.
HAHAHA..

hiro berkata...

tu mcm sarang burung layang2..aumm.

beloglala~ berkata...

taktahu beza jangan makan taw:) haha !

CERITA LEBAT berkata...

bwahahahhaha...bihun tu dia punya jualan tak main ikat2 macam soun tu..kahkahkah..

nurnatrah berkata...

anda sgt kelakar. :D

Nur berkata...

lepas nih pegi beli bihun banyak2 eh..hahahha

mie berkata...

breakfast sohun la nampaknya!!!
hahhaaaa

Umie Nadhirah berkata...

sohun tecik laaaa..

zarifahmr berkata...

HAHAHAHAHAAHAH tarik nafas HAHAHAHAHAHA

LadyRye berkata...

kalau aku jadi mak hang, aku terajang tengah belakang..

hang panggey mak hang bongok????

tait sungguh!

Cik Akma berkata...

err err bihun yg dlm pack besar. kot.

Nurulbadiah Lai berkata...

nurul suke sume.bihun ke soon apa bende ta..
kalu salah beli pon xpe..ngeee

FIFIEY LYCHEE MARATION berkata...

bihun.. love bihun.. haha..td breakfast pun makan bihun goreng..:D

Lady not Gagap berkata...

hahaha. sohun pun aku tak berapa nak kenal weh. cam nk sama.

cham's berkata...

HAHAHA nasib tak beli agar-agar kering tuk goreng mcm bihun :'D

seeeempoi!

Frodo Baggins berkata...

dua dua pun aku x cam sangat ...
sosej yg panjang2 tu tau lerr

cik ciput berkata...

aku pon tak berapa cam sohun dgn bihun..erkk x layak kawen lgi..hoho

Mimi Saidi berkata...

laen kali bkk mata luas2 okay

fyda razak berkata...

tak mandi , redah je bawak m0to pi kedai eyh

just me..ummi berkata...

takleh mintak tuko ke ngan tokey kedai.. ish, rugi oo rugi

Halia Kentang @ Annpaan berkata...

hahahaha..
tp klu tgk skali imbas, mmg nk dkat sama kn2

NAJ HEBAT berkata...

apa yang gua tau..

dua dua sedap.


naseb baik mak gua tak pernah suruh beli..

tia berkata...

dah kawen lu jgn buat prangai cenggini! mntak sepak namenye!

Cik Mieyrarif berkata...

tu bihun la hencik tikuss.haahaha

Afiefah Safieni berkata...

hahahaha..
lain kali nak beli ajak la aku teman.

hamzah ian berkata...

sohun tu amende? first time dengor