Rabu, 22 Disember 2010

KISAH KLASIK KITA



Gua rasa semua blogger dah maklum kot yang Vee ada buat contest 99 HARI KISAH KLASIK KITA. Hmmm so dekat sini gua maklumkan serba sedikit syarat syarat nak masuk contest nie ... 


♥ Pengiraan markah :
~> 70% juri - 30% bloggers.

♥ Kisah / tema / konsep cerpen yang ingin ditulis adalah bebas. 

*** bebas bermakna anda boleh menulis cerpen yang berkisarkan persahabatan / cinta / kekeluargaan / keagamaan. NAMUN anda harus memastikan ianya tidak menimbulkan sebarang isu.***

♥ Panjang cerpen : 

~> Sekurang-kurangnya 3 muka surat (A4).♥ Penggunaan bahasa :
~> Anda boleh menggunakan apa-apa jenis bahasa (baku / bahasa harian). 

***'bahasa 'rojak' cuma dibenarkan ketika ber'dialog'.***

♥ Pengiraan markah terbahagi kepada beberapa aspek :
1) Jalan cerita.

~> Kelainan jalan cerita.
~> Kejelasan jalan cerita.
~> Punya mesej yang baik dan jelas.
2) Pemilihan lagu / sajak / syair.
~> Peserta harus menyelitkan sebuah lagu / syair / sajak yang berkaitan dengan karya cerpen masing-masing.

*sory gua copy paste jea


Pasal hadiah gua rasa tak payah lah nak di maklumkan sebab tujuan contest nie diadakan ialah untuk merapatkan lagi ukhwah sesama blogger. Mudahan dengan contest macam nie kita dapat mengenali lagi blogger blogger di luar sana. Banyak woo blogger dekat Malaysia nie, lebih 500,000 orang kot.


So juri yang akan mengadili contest nie adalah Linglung, Dearie Pearl, Hiro dan Eddie Dewanaga. So kepada yang ada persoalan korang boleh rujuk dekat sini (link) . Dan kepada yang dah siap cerpen tue boleh lah emailkan dekat kisahklasikita@yahoo.com .


Lepas tue korang kena publish cerpen korang dekat blog after cerpen korang di siarkan dekat blog kisahklasikita taw. Ape lagi ehh ? Tempoh contest nie berlangsung ialah mulai 1 Januari 2011 sampai 10 April 2011. Jadi korang ada masa 4 bulan gitu tok hasilkan cerpen terbaik korang. Sebelum gua lupa, korang kena submitkan nama sebelum 31 December 2010 taw. Kalau nak tahu kemaskini nama peserta yang join contest nie boleh rujuk dekat sini (link)


Jom ahh kita ramai ramai memeriahkan lagi contest nie. Kepada yang tak pernah tulis cerpen nie lah masa korang keluarkan bakat terpendam. Bukan susah sangat pun nak buat cerpen, kalau memang korang noob bebenor pergi ahh beli buku cerpen dekat kedai. Best woo buat cerpen nie ... Kalau ada masalah korang boleh tanya terus dekat para juri yang gua mention tadi atau korang boleh drop komen dekat blog kisahklasikita.


Lagi ape ehh ? Gua rasa tue jea kot. Hehe =)

22 ulasan:

adrinaqamarina berkata...

teringin tapi MALAS dan tak de masa. huk3.

aku sokong je la sape3 yang nak join tu

eiffel berkata...

byk sungguh ayt copy paste..huhuhuuu

majulah sukan utk ngara!!uwwyeahhh!!!

Anisa Hang Tuah berkata...

3 muka surat.banyak tu

Linglung berkata...

thanks derr for the promo. kemas! :)

Puteri Iqa Izyan berkata...

join la beb. hoho

zarifahmr berkata...

tak pandai ler nak berkarya bagai ni. merepek aku reti lerr.sadis.tssk2

An-Nur Sofiyya berkata...

ko x jOin plak

Mimi Saidi berkata...

contest ni mcm geli2 je kalau melibakan cinta.hahaha

azlin hashim berkata...

dpt hadiah ker?

azlin hashim berkata...

dpt hadiah ker?

NAJ HEBAT berkata...

lu dah buat?

jiwang. jiwang.

dah buat nnt bg tau guaa....

Encik Tikus berkata...

AHHA XD MASALAH BRO =)

Encik Tikus berkata...

@AN-NUR : AKU JOIN KOT, HAHA JUM AHH JOIN SEKALI =d


@MIMI : TAPI BAGI AKU JIWA DIA SWEET KOT, KEH KEH =P

cik ciput berkata...

lambat lagi tu..hehe..nnti aku join ye encik tikus..best nih karang cerpen.. i like! =)

dya adriza berkata...

mcm best! da lama x berkarya ni keh3

Jue berkata...

pergh
menarek2..bole dicoba nie
en tikus, lama hilang..mn pigi..mentang2 wa dah tuka blog link
trus x mlawat wuwu

Encik Tikus berkata...

SILA SILA JOIN KEH KEH


SORRY JUE OKEY OKEY DATANG SEKARANG =)

Encik Tikus berkata...

HADIAH BOLEH TENGOK DEKAT BLOG KISAH KLASIK =)

Bert berkata...

mana aku nak cari idea ni..

Muniey berkata...

mcm mnarek tp bab2 nak mengarang tuu aisehmenn lomah den lomah kekeke

Hanisah Safian berkata...

mak aihhh.mengarang? pikir jappp.haha :D

Syida Shukor berkata...

buat cerpen ? alallala takde idea :P