Jumaat, 21 Januari 2011

PERIBAHASA KITA

Makin lama makin susah pulak gua nak online. Kadang kadang bila ada bekalan wireless tak memuaskan hati lah pulak. Bayangkan kalau lu orang nak buka satu tab mengambil masa lebih 15 minit. Itupun dapat loading bahagian header jea then bawah terus blank. Tak kea cacat namanya tue ? Boleh seriau jugak darah gua kalau lama-lama macam nie.


Tapi betullah orang kata 'alah bisa tegal biasa'... Wahhh~ dah pandai gua berperibahasa sekarang, kah kah kah... Takpe laa kan maybe orang kata azam tahun nie nak hapal semua peribahasa yang ada. Senang sikit nak approach awek, keh keh keh. Ohh cakap pasal peribahasa gua teringat dulu tahun 2008 ke 2009 macam tue... Ketua warden hostel gua ada menganjurkan dorm tercantik dan terkemas setiap tahun. Memandangkan hostel gua ada 3 aras maka setiap aras ada pemenang. Dorm gua tak menang sebab memang ahli dorm gua terkenal dengan sifat binatang bernama 'panda' yang hanya tahu tidur makan buat anak tidur makan buat anak dan berak. Berak itu penting untuk menjaga hormon si panda. Mungkin.


Tengok.. Gua tak boleh lama lama sangat dekat satu perenggan nanti mula lah gua merepek sana sini  *sigh . Berbalik pada cerita tadi... gua nak cerita pasal jiran sebelah dorm gua, memang bersemangat betul mereka punya preparation menghias dorm. Tak silap gua, mereka pakai theme One Piece. Alaaa.. yang cerita komik tue... Gua pun actually tak amek port sangat dengan budak budak komik nie. Tapi yang paling gua suka time tue cerita Naruto. Pehhh.. gempak gilaa sampai banyak jugak gua kumpul buku buku Naruto. Kekadang bila balek rumah gua layan online jea... Tapi semenjak hari tue dengar khabar website onemanga.com nak tutup terus dah gua stop layan. Kalau layan pun bila baca buku Kreko. Dan baru baru nie gua dengar Si Kabuto tue dah hidupkan Zabuza balek dgn menggunakan teknik terlarang Orochimaru... Lepas tue Si Zabuza tue lawan pulak dengan musuh ketat dia... Sifu Kakashi... Pehh gempak beb ! Gua rasa Si Masashi Kishimoto memang kreatif... Pandai dia expandkan cerita...



Masashi Kishimoto


So nak dijadikan cerita satu hari tue gua cuba ushar ushar keadaan dorm mereka. Pehhh.. bolehlah gua kategorikan sebagai 'agak gempak' dengan mainan warna di setiap sudut. Ada replika air terjun... Gambar yang boleh berlampu malap malap... Orang Inggeris kate apee... Vogue ? haa gitu lah kalau nak dibayangkan. Dan tetiba mata gua terpacak dekat bahagian dinding syiling diorang... Mereka ada buat peribahasa... Indah indah belaka... dan ada jugak yang pelik gila vavi... Okeylah gua lampirkan peribahasanya dekat sini ek...


'Biar putih tulang jangan kuning gigi'

'terlajak perahu boleh diundur, terlajak bot tak boleh reverse'

'Malang tak berbau tapi kentut boleh bau busuk pulak tue' - peribahasa paling bangang pernah gua dengar~

'Alang alang menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal ketiak'

'Harapkan pagar, pagar pun tak boleh harap' - nie pun bangang jugak~

'Carik carik bulu ayam lama lama jadi bulu tangkis badminton'

'Patah tumbuh hilang pi report polis' - kah kah kah !

'Kalau kail panjang sejengkal, macam mane nak pancing ikan ?'

'Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri, kalau macam tue baik tak payah hujan!' - yang nie memang nak makan penerajang gua kah kah kah

'Biar lambat asalkan perlahan'


Lu orang ada peribahasa yang pelik pelik ? Meh sini kongsi dengan gua dekat sini~


P/s : makin lama makin susah nak menulis. babek !

44 ulasan:

NurLailatul berkata...

like

NurLailatul berkata...

like

Uchi kay-f @hmad berkata...

ngee ngee.....:p

peribahase? arh lupe sda nk tulis ape ni..ok daa..

rizal jabai berkata...

sebengap-bengap pak pandir..bengap lagi sape yg menjahanamkan peribahasa tu...hahahaahhaahahaha

miss Fyqa berkata...

siapa makan oren terasa masamnya.

Hehe~

Biela Sapine berkata...

Siapa Masashi Kishimoto tuu ? Haha
Ehh peribahasa paling cool woo :)

Eddy @ Awang berkata...

hahahaha pandai dorang ubah suai peribahasa tu ye ...

Puteri Iqa Izyan berkata...

uwaaaa..sejak bile tikus suka membebel mcm2 ni hah? hoho..

eyh. dorm aku pun tak penah menang sbb mls nk mampus...haha

Tanpa Nama berkata...

united we kentut,divided we berak.

Liyana Lunia. berkata...

nanti lah kemaskini. HAHAH pening nak letak link awk dkt mana KAH KAH KAH

seyha berkata...

HAHAHA... kelakar lak ai
klu aplikasi kat member2 ni, boleh biol gelak sehari tak habis2

Alyah Bakar berkata...

EN TIKUS! Eh, silap. Bro. Eh salah langkah pulak. Salam, bro. Haa, baru betul. Eh, takd shoutbox ehh? Ala, takblh nak menjerit dekat sini. Hee :D

Btw, lagu dekat blog tuh, lagu Bruno Mars-Move On. Dengar taw :) Haha

Black_roses92 berkata...

bapak sengal la peibahasa tuh!!
hurmm..inversely proportional nye peribahasa banyaklah..

xknl maka xcinta, da knl mcm celaka.

maut jgn ditolak, rezeki jgn dicari..

maCy berkata...

serious macam haram peribahasa dia. hahaha

SyEraa berkata...

apal peribahase sbb nk approach awek..?? hee awek skunk xlyan peribahase kut bro ;0)

Amira Naddia berkata...

sikit sikit lama2 xde langsong

Askrie Hishamuddin berkata...

HAHHAHA. bapak kelakar gila peribahasa-peribahasa tu!

ROFL

jemput ke blog ye bro farith!

ReEnApPLe berkata...

hahahaa... betul la..aku pom de poblem gak nal loading website blog nie... huuu

peribahasa??? aku tak expert sangt sal peribahasa nie...
tapi gak kawan aku gtao... 1 la...
jangan salahkan ibu mengandung, salahkan ayah yang tak pandai menyusu... ki3..

ReEnApPLe berkata...

hahahaa... betul la..aku pom de poblem gak nal loading website blog nie... huuu

peribahasa??? aku tak expert sangt sal peribahasa nie...
tapi gak kawan aku gtao... 1 la...
jangan salahkan ibu mengandung, salahkan ayah yang tak pandai menyusu... ki3..

Encik Tikus berkata...

HAHA CEPAT KASI LAGI PERIBAHASA ! NANTI GUA CUBA LISTKAN SEMUANYA, HAHA


TO ALYAH BAKAR... THANX ! ^^

NOOR FATIN berkata...

xnak. makin hari makin sengal aku baca blog ko ni..agagag XD

vampire's lovex berkata...

hahahha !! lawak nak mamp peribahasa..sempoi..sempoi..

Mizz Sheda berkata...

mmg layan...pribahasa tu
i rse pribahasa ni bley lyn kot..
i slalu ckp ble tgk someone yg annoying sesangat...
'jgn ketawa mcm xpernah ketawa'....

izzad b* berkata...

erk!ahaha

rizal yaakub berkata...

very nice..

Dah link kat ur blog in my bloglist, link exchange perhaps?

rizalyaakub.blogspot.com

yad'z berkata...

hohoho... mane kaut peribahase uh... lawak.. hehee

Berto berkata...

yes, makin lama makin susah nak menulis..stuju stuju stuju

Umie Nadhirah berkata...

Hai.
Naruto fans..
En Tikus macam kawan Umie ska layan Naruto,x pernah miss 1 ep pon .

Peribahasa tu sengaL.

*cimOt* berkata...

alang2 terkencing baek berak skali..member aku la slaloo ckp camtu..kah kah

nah khas tuk ko SANTAPAN PAGI

CABARAN HARI AHAD

WZulhilmi berkata...

astaga! lingkup institusi bahasa malaysia!! wakaka.

Pyka Rahmat berkata...

sepandai pandai tupai melompat, dia ingat dia je ke boleh lompat ? gua pun boleh!

yott berkata...

haha...mcm mcm..hasta la vista..heheh

d_LA berkata...

muahahahaha..klakar la ko ni tikus..hihi..one piece aku taw cite tuh..

shada wentz berkata...

bagai menghulur leher di tali gantung. (-.-")

FarhanaFabulous berkata...

peribahasa tak boleh blah sumenye...lawak !

aNnE berkata...

peribahasa ke perosak bahasa..hehe
memang kreatif nih..hahaha

biar lambat asalkan perlahan yang tak boleh blah..hahahaha

lebih hebat dr karam sigh walia..ekeke

cik ciput berkata...

hoi2 encik tikus!apa yg ekau merepek ha?hahaha..huish lama aih x singgah sini..sehat ka?hak3x..

peribahasa bengong yg aku penah dengar adalah:

dari mata turun ke hati diubah jadi-

"dari mata turun ke dada"

huhuk..gila ah mamat tu..ushar dada awek kot..memang nk makan penampaq..

ARC™ berkata...

ada babi ada lipas
ada hari gua balas! hahahhahahahha

hoi bace online kat mangastream lah

si para para berkata...

haha kalah karam sing walia kalau macam ni...

six.september berkata...

disebabkan BM aku dapat A, jadi aku takmau merosakkan peribahasa..kahkah

iniialahaku berkata...

haha..peribhasa msyrkat mlnium..haha..

kemas bilik siap ada tema lagi??gila ah..

Bella Ayub berkata...

kat mana o dapat peri peri bahasa yang bangang ni <---- ko yg cakap..aku ikut jerrrr

Robot | Sakti berkata...

hehehehe..

macam-macam korang ni.

Nurulbadiah Lai berkata...

dimana ade jalan..disitu ade traffic light