Khamis, 21 April 2011

SYUKUR

Suatu petang tengah gua lepak lepak dekat taman. Gua nampak ramai bebudak main lari-lari dekat suatu sudut. Ada yang main gelongsor merah hijau biru. Ada yang main buaian tali besi pusing pusing. Ada yang main besi gayut gayut. Serupa macam monyet.

Lepas tue entah macam mane tengah gua syok tengok budak budak main dekat taman, time itulah hujan lebat turun. Dia punya lebat tue macam Federal Highway punya jem. No doubt. Budak budak semua naik beskal masing masing balik rumah. Ada jugak gua dengar suara suara sumbang, "Bongok punya hujan, habis kansel dating aku dengan sang awek" kedengaran juga suara sumbang lain "Bangang jugak hujan turun time time cenggini. Habis basah kasut sukan baru aku, cilake". Gua geleng kepala.

Gua pun tanpa berlengah panjang segera berjalan pulang ke rumah. Yea gua berjalan. Masa tue family gua takdelah kaya sangat. Ada kereta Saga sebijik sama itu motor Modenas warna merah. Dua dua mak bapak gua bawak pergi kerja. Nak dijadikan cerita tengah gua berjalan pulang ke rumah gua ternampak satu orang gila tengah bergembira dekat tengah jalan. Masa tue tengah hujan lebat. Dari jauh gua nampak orang gila tue berlari lari ulang alik sambil meraikan kedatangan warga kaum hujan. 'Gembira betul nampaknya' bisik gua dalam hati sambil berlalu pergi. Gua tersenyum.

22 ulasan:

Nazim Nasri berkata...

Vice versa.

Kadang2 orang gila ni bukannya dia gila pun. Cuma nikmat dia ditarik Allah.

Bersyukur lah. bukan senang nak dapat Hujan.

mar yanie berkata...

kesian mereka ni..T T

Noor Aqillah Majid =) berkata...

bila hujan line tenet pon mcm haremm. gaye mintak suruh tidoo je

Miz Waniey berkata...

baek jadi cam org gila tue,xde dok tmbah2 dosa....=)

O'gosh berkata...

bukan dah mmg resam manusia ni x pernah puas dan bersyukur dengan apa yang ada ke...

cik ciput berkata...

orang gila pon pandai bersyukur dgn nikmat hujan yang Allah turunkan..

d_LA berkata...

Gua pun tersenyum^^

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

salam
kenapa org suka beli moto warna merah

nurayunni berkata...

senyum..:)

Mehmed Nouri berkata...

adat la,benda baik pun ada orang suka dan yang tak..proses hujan itu indah bila...bersambung- ahaks..

hackshitam berkata...

lu lagi gila kot.
keh keh keh.

Nveil berkata...

okay, aku vote orang gila tu.
pandai betul.

vampire's lovex berkata...

walopon aku tak suka hujan,tapi aku bersyukur..



riak plak...wahahaah

melle amir berkata...

hujan best what

DuniakuAbstrak berkata...

aku ada jugak merungut sebab hujan..cuba jadi bersyukur

Dark Half berkata...

orang normal kebanyakan tak bersyukur. orang gila jugak yg bersyukur. woha!

modenas merah sgt rare bagi aku. biasa nampak kaler hijau jek

ENCIK TIKUS berkata...

nazim : orang gila nie unik tau

mar yanie : sape ? bebudak tue kea atau orang gila tue ?

Aqillah : komen takde kena mengena dengan entri kali nie, haha

Miz Waniey : gimme five !

O'gosh : gimme five jugak !

cik ciput : nie pun same.. gimme five !!

d_La : =)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o : entah, maybe nampak garang kot.

nurayunni : =)

mehmed nouri : amboi main sambung sambung pulak ?

hackshitam : yekea ? keh keh

nveil : bila masa aku suruh vote weyh ? haha

vampire's lovex : patut bersyukur !

melle amir : mandi hujan best kan ?

duniakuabstrak : samelah dengan aku, kita nie mane nak sempurna.

dark half : ada kea kaler hijau ? woha !

ghost writer berkata...

nampaknya orang gila lebih tahu menikmati dan menghargai pemberian Tuhan...

Naddia berkata...

bongok punye budak2..lau aku ade kat sane aku siku je pale masing2

maya sarry berkata...

orang gila? *teruk sangat la ayat tu encik tikus.
ORANG TAKBETUL..okay sikit kan ayat ni. haha :)

hentakbelipat berkata...

syukur tu satu subjektif..kdg2 kite syukur sebab hujan kdg2 syukur sbb x hujan

Hayati Hamzah berkata...

saya rasa dua org budak tu yg gila :|