Isnin, 8 Ogos 2011

MEMORI RAMADHAN SAYA

Petang itu gua buat pertama kalinya pergi ke Bazaar Ramadhan. Gua genggam tangan bapak gua erat-erat semasa berjalan. Mama gua selalu pesan dekat bazaar ramadhan ramai penculik. Disebabkan gua begitu kecil dan tak tahu apa-apa gua hanya mengikut sahaja. Gua buat-buat patuh.

Sesampai di bazaar gua lihat begitu ramai umat manusia bertaburan sini-sana. Berkepul-kepul asap naik ke udara. Di gerai pertama gua terlihat satu pakcik begitu semangat menjerit menjual kuihnya sini-sana. Kepoh. Gua tanya bapak gua kenapa sampai begitu sekali ? Bapak gua menyeringai. Gua kaget dengan respon bapak gua. Gua buat-buat muka pelik. Kami teruskan berjalan.

Sesampai di gerai kelima gua nampak satu makcik jual sekumpulan kuih. Gua tanya bapak gua, “kuih putih-putih hijau-hijau tue orang panggil apa bah ?” “itu namanya kuih tepung pelita..” jawab bapak gua. “oooooo…” gua ‘meng-oooooo’ tanda paham.

Sedang ralit melihat pelbagai juadah yang dijual gua terpandang satu kedai menjual mercun. Waktu tue mercun paling lejen adalah mercun naga, mercun roket, mercun gasing, mercun mancis dan bunga api. Gua memang suka bermain mercun. Kadang-kadang disebabkan gua dan sepupu begitu kreatif, gua akan beli bunga api banyak-banyak dan kami potong kecik-kecik. Kendian potongan bunga api itu akan meluncur laju setelah dibakar. Kadang-kadang disebabkan nak lebih thrill gua selalu juga bakar satu ikat bunga api. Kira-kira dalam 10 batang. Dan gua akan semput selepas itu.

Setelah mendapatkan kembali bapak gua yang sibuk membeli. Gua memuncungkan mulut ke arah gerai mercun terbabit. Sebagai hint gua nak beli mercun itu. Bapak gua pandang gua. Gua pandang bapak gua. Tiba-tiba bapak gua pijak kaki gua. Kaki gua rasa sakit.

Lalu bapak gua bawak gua ke gerai yang lain untuk membeli juadah berbuka. Dan petang itu kami berjaya membawa balik kuih tepung pelita, ayam percik, roti boom,  kuih jala, cencalok, kuih bunga warna hijau, lemang, lepat pisang dan beberapa kuih lain yang gua sendiri dah lupa. Tidak lupa juga air kelapa, air tebu dan air bandung yang telah dibeli siap. Semuanya dipilih oleh gua sendiri.

“amboi banyak betul abahnya beli..” mama gua menyapa setelah kami pulang dari bazaar ramadhan.

“ini semua anak awak yang pilih.. lapar sangat katanya..”

“paris boleh kea habiskan kesemua juadah nie ?” tiba-tiba mama gua bertanya.

“mestilah boleh.. hehehehe..” gua gelak terkekek-kekek tanda berlagak.

Dan itulah kali pertama dan juga kali terakhir gua pergi ke bazaar ramadhan, keesokan harinya gua cuma disuruh duduk di rumah sambil teman mama gua tengok Jejak Rasul.

26 ulasan:

dylli berkata...

HAHAHAHAHA.. sah2 makan tak habis ni! pheuu. sampai tiga jenis ayaq dia beli. semangatttt. :P

kAziShA berkata...

sempoi! HAHA

Muntos berkata...

cheh cheh jejak rasul alhamdulillah

asnizaziz berkata...

wahh, anak yg baik temankan mak kat rumah..haha

fairuz berkata...

hahahahaa mama kau kate, tak gune kau ikut baik duduk rumah jeee. hahaa

Wadi AR berkata...

kurusnyee kau

ENCIK TIKUS berkata...

amende yang kurus wadi ? gua tak paham... arghh

SweetyMui2 berkata...

perghh aku tak ingat kot first time g bazaar tu caner =___=

Lieyly ︱ Alia berkata...

konpem makan xhbis kan ?? HAHA !!

sbb tuh xp bazar dh..

reenapple berkata...

wahhh.. jejak rasul .. hahah
next time beli ikut bajet perut.. huhu

Fara Aisyah berkata...

hahahahahaa macam macam ;pp

mimi fatin berkata...

mesti sbb mkn xhbes kn? tu xbole iku dh...

teha berkata...

hamboi2 ~ bnyk nye die beli...

kim heeruul berkata...

kalo paris ikot menghabis kan boreh je..hahaha...

Umie Artoqiemie berkata...

semput ke? lepas main bunga api. huuuuuu
kuih bunga warna hijau? ape tu??

bighagenjo berkata...

haha! cumil~ :). entry sume best. i follow.

alexa yussida berkata...

hehe mcm upin ipin..nafsuuu mata!

lavender harum wangi berkata...

astaghfirullah. paris mesti budak gunduk ni kan.

cik ciput berkata...

kahkahkah..berapa rngit abis tikus?patotla kena dok umah je esok tu..haha

May Maisarah berkata...

Adehhh...kesian lu bro...tapi takpe, tgk jejak rasul pon best ape...kehkeh.

Heidi Shafiq berkata...

gi bzr beli utk sebulan pose ke ape.. haha..

abah khalisha berkata...

Wa tgk lu memang anak yang terbaik..ahahaha

abah khalisha berkata...

Wa tgk lu memang anak yang terbaik..ahahaha

Rain berkata...

cmfirm abis lu mkn kan... kenyang sampai ke sahur.

then kena bebel. hihihi.

Pink Frogy berkata...

Tak dapat perabis duit bapak beli mercun.. ko lenjan duit dia beli makanan hahaha..

d.e.e.n.a.YAYA berkata...

hahahahah..terus dilarang ikut ke bazar...terbaeekkk ahhh.. :)