Rabu, Ogos 24

MEMORI YANG TAK BERAPA NAK RAMADHAN

Hari Selasa.

"Woi cepatlah tunggu apa lagi..." gua marah tak tentu pasal.

"Sabarlah aku tengah betulkan rambut nie..." Abil balas pendek.

"Ahh kau rambut dah lah macam sami buddha.. kau nak ejas apa lagi setan ?"

"Babi kau..."

Gua sudah standby setat enjin kereta kancil 2nd hand gua. Sementara menunggu Abil bersiap gua pasang beberapa das lagu Bon Jovi. Lagu It's My Life berkumandang di kotak stereo kereta gua. Berpusing kepala gua melayan.

Petang itu gua dan Abil bercadang untuk berbuka di luar. Kebetulan Abil baru sahaja mendapat duit poket ptptn jadi dia telah bersetuju untuk belanja gua makan berbuka. Petang itu gua lengkap berpakaian baju melayu ungu line lurus-lurus bersama seluar jeans berjenama. Abil pula rileks berpakaian singlet pagoda.

"So kita nak berbuka mana nie ?", gua tanya sepatah-sepatah.

"K....", Abil balas.

Papp!!! Gua baling padu handset nokia N1208 ke dada Abil.

"Babilah... jawablah betul-betul.." gua buat-buat marah.

"Cilake sakitlah!!! Kita buka dekat masjid jea hari nie..." balas Abil.

"Masjid ?? Kejadah kau.. Kata duit ptptn dah masuk ??"

"Ye er...? Gua kencing lu jea beb itu hari.. sorry.." Abil meminta maaf pada gua sambil buat muka toya.

Papp!!! Gua baling handset gua buat kali kedua. Kali nie gua baling sepenuh hati gua.

Papp!! Pappp!! Dahi gua ditepuk Abil. Papp!! Pappp!! Papppp!!! gua tepuk dahi Abil 3 kali sebagai serangan balas. Abil mahu membalas tapi gua segera mengangkat jari kelingking gua. Gua gerakkan jari kelingking gua ke kiri dan ke kanan berulang kali. Serta-merta Abil jadi takut.

"Haaaa tahu takut..."

Kebiasaannya bila berbuka di masjid orang di sini akan makan mengikut secara sunnah nabi atau secara ringkasnya makan nasi ambang. Satu dulang yang penuh dengan makanan berbuka dan satu dulang mewakili 4 atau 5 orang untuk menghabiskannya. Kalau kau tak paham dan nak lagi ringkas mari aku ketuk kepala kau. Banyak songeh.

Azan maghrib berkumandang. Gua dan Abil sudah berada di port untuk berbuka. Pada hari tersebut cuma gua dan Abil sahaja yang mewakili 1 dulang. Hari tue Abil naik setan. Lapar sangat katanya.

"Bila makan kita tak digalakkan bercakap taw..." Abil nasihat gua. Gua mengangguk.

Lalu kami pun makan. Lauk hari tue boleh dikatakan padu juga. Ada ayam kurma, ayam masak sambal, kacang panjang, papadom, ada keret, air oren dan air pandan takde rasa. Abil makan seghupe gaya setan. Sambil makan Abil borak-borak dengan gua. Gua harap apa yang baru dia kata tadi dia telan balik.

"Kita bila makan tak boleh ambil banyak-banyak... " kata Abil ringkas.

"Tengok macam aku... ambil sikit jea... tak macam kau... kebulur macam setan..." marah Abil pada gua. Gua cuma tersenyum.

"Lagi satu... kenapa kau amik 2 air ? Ambik 1 cukup macam aku nie hah..." kata Abil lagi melihatkan ada 2 gelas air berisi air oren dan air pandan disebelah gua.

"Aku tahu kau nie kuat tido.. nanti lepas makan jangan kau tido sudah.." kata Abil lagi pada gua.

"Lagi satu... apehal kau pakai baju melayu yang nie lagi ? bukan semalam kau baru pakai kea ? haaaa tak basuhlah nie!!" Abil cuba men-troll gua. Gua sambung makan sambil buat-buat tak dengar segala perbualan Abil sebentar tadi.

Malam tue Abil terpaksa jalan kaki balik rumah sorang-sorang.

34 ulasan:

puteh berkata...

alahai abil...kahkah

Heziqa Yoo berkata...

padan muka kau abil,pandai bona nak complain...Hamek kau..sebijik kena.

bighagenjo berkata...

gahahahaha!
gile lah korang dorang.

baguslah, bila kau nak couple gan abil tu?
macam serasi jeh. haha.

SweetyMui2 berkata...

abil takut jari kelingking ke?? O_o
haha comel ;p

Wadi AR berkata...

kim slm abil

pemuzik jalanan berkata...

abil tu macam JB tak?
Kirim salam bunga bunga lah boleh?
Kthxbai.

Lizzie Yasmin berkata...

asal aku terbayangkan adik aku bila baca n3 nie? hahaha

Fara E's berkata...

dem ! byk mncarot ko eyh ! muahhaa

hackshitam berkata...

sampai hati en tikus.
jahatt tinggal abil..

atikamohdnor berkata...

hahaha kesian abil kena jalan .

tapi bagus jugak .
dah macam ustaz dah aku tengok si abil tuu .

:D

Lieyly ︱ Alia berkata...

kejam betoii ang neyh..kahh3 !! :D

hiro berkata...

ni nak gelak ke nak ape ni..konfius gua.

YasminLaa berkata...

tudia, bulan puasa penuh dengan mencarut ;p

ENCIK TIKUS berkata...

ini semua sampah... tak payah gelak pon tak pa aih..

ENCIK TIKUS berkata...

lagi satu.. aku tak suka mencarut sebenarnya... serius... kbai..

Uchi kay-f @hmad berkata...

pergh sound direct !ganaz lah dialog korg ni..emm...

Jue berkata...

Haha gile.smangat kan waktu tu bbaju mlayu, skali c abil prsn lak kan hahaha

Tp, betul c abil blk jln kaki? Cian dia hihi

jannah latif berkata...

haha.. lawak la. kasihan beliau.

http://ciknanacomey.blogspot.com/

kim heeruul berkata...

baju purple belang2..?
mcm knal..syuk..? keh keh keh..

Umie Artoqiemie berkata...

hamikau abilllll... hamikkkkk!!!

merahitujambu berkata...

hehehe...lawok jee eh

buDAK keCIK berkata...

cop2. korang berdua ni pose ke tak sebenarnya?? byk sgt mencarutnya. sia2 la korang tahan lapar... hehe

tu la untung org yg ade kete. sesuka ati je bley pedajal kwn. asal ko x tnggal kwn ko kt tepi highway je?? haha

aiman fanboy k-pop berkata...

ambooii22.....bukan main lagi dia bergaduh ye??haahaa...makan seguphe gaya setan?camana tuh?^^

asnizaziz berkata...

kesian abil..haha

Encik Psychopath berkata...

silap haribulan tayar kancil secondhand tu hilang.

teha berkata...

ahahaha ! cian si abil tu...

btw , selamat hari rye :)

fairuz berkata...

meh sini gua pappppp kepala lu. nasi ambang tu nasi org johor. lauk dia mesti ade serunding, ayam masak kicap atau masak merah ngan sayur kcg pnjg tak silap. kbai gua nak komen pasal nasi ambang tp gua lupa jugak lauk dia kfine gua pelupa. BAIIIII

lavender harum wangi berkata...

amekaw abil~!! kahkahkahkah kena tiaw.

lavender harum wangi berkata...

eh jap jap, yang si abil tu pi kecut dgn jari kelingking hang, awatnya?

ENCIK TIKUS berkata...

tang abil takut jari kelingking tue gua tak boleh lah beritahu... nanti tak thrill !! kakakaka..

adrinaqamarina berkata...

hahahaah puas hati.


parees, aku nak tanya jugak part jari tu, dua kali aku baca, tapi still neuron ni tak sampai.


dah la tak bebuka lagi ni, bape kali babi dalam entry ko ni ha? -.-'

Puteri Iqa Izyan berkata...

hahaha. abil banyak sangat membebel.
kesian abil kena balik jalan kaki. ^_^

reenapple berkata...

hahaha.. kejam gila... heheh

maCy berkata...

smpai ati ea bia die.. huhu