Sabtu, September 24

CONTOH KARANGAN GRED A UPSR

BAHASA MELAYU KERTAS 2 (UPSR)


BAHAGIAN B : KARANGAN


40 MINIT

Soalan : Kamu telah lewat datang ke sekolah. Ceritakan tindakan yang akan kamu lakukan pada hari tersebut.

Pada pagi itu gua telah terlambat untuk ke sekolah. Ini disebabkan malam tadi gua online sampai pukul 3 pagi. Babi apa online sampai 3 pagi bagi budak sekolah rendah macam gua ni ? Entahlah gua pun tak tahu. Jadi pada pagi tersebut gua telah terlewat bangun tepat jam 8.00 pagi. Bagi gua lewat 30 minit je pun. Takdelah teruk mane tapi disebabkan takut kena denda ketuk ketampi oleh cikgu Ramli maka gua pun jadi takut. Oh buat pengetahuan semua cikgu Ramli tu cikgu disiplin sekolah gua.

Gua segera membersihkan diri dan bersiap-siap untuk ke sekolah. Dalam hati sebenarnya taknak pergi sekolah sebab takut kena denda. Tapi bila abah gua kata kalau tak pergi sekolah seghupe macam monyet maka gua terpaksa pergi. Gua taknak jadi macam monyet. Gua taknak jadi binatang.

Dan sekarang gua sudah terpacak depan sekolah. Angin bayu pagi bertiup memberikan gua perasaan nyaman dan segar. Disebalik pintu pagar besar sekolah gua ternampak penolong pengawas sedang mencatat nama budak-budak yang datang lewat. Namanya Zarina. Cantik kecik manis orangnya. Hihihi.

Gua sempat bertentang mata dengan Zarina. Zarina buat endah tak endah. Alah lagipun bukan gua nak sangat dengan Zarina. Cikgu Hana kan ada. Oh buat pengetahuan semua cikgu Hana merupakan cikgu mata pelajaran Pendidikan Seni. Ukuran badannya 34-24-34. Senang cerita badan dia sedap mata memandang.

Selepas itu gua pergi ke kelas untuk belajar. Kebetulan kelas pagi itu merupakan subjek Pendidikan Seni. Gua cepat-cepat masuk dan duduk di meja gua. Cikgu Hana tanya kenapa lambat. Gua jawab "sorry cikgu.. hehe" . Cikgu Hana cuma menggelengkan kepala. Gua pula ralit meng-ushar setiap lenggok tubuh badan cikgu Hana. 'Fuhhh..' bisik gua dalam hati.

Pada pagi itu gua cuma meng-ushar dan meng-ushar cikgu Hana mengajar sampai habis kelas.

Tammat.

p/s : sorry cikgu/pemerhati sebab saya guna kata ganti diri 'gua' . Ini sebagai langkah supaya senang nak memahami cerita ni bila cikgu/pemeriksa baca nanti.

14 ulasan:

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza berkata...

hebat pe dak sekolah rendah kalau tulis mcm nie...

ENCIK TIKUS berkata...

karangan gred A lah katakan... mestilah hebat..

Fara E's berkata...

kalau aku pemeriksa kertas , fuhhh , haha

cik ciput berkata...

gatai gila budak kecik nih!huhuhu..kecik2 da pandai usha body cikgu...kasi fail!hahahaha

M Firdaus Mohd berkata...

gila apa budak sekolah hebat mcam ini..ahha

Lieyly ︱ Alia berkata...

skolah rendah pon dh mula-gatai-miang-daun-keladi ! ahaha !

Umie Artoqiemie berkata...

cikgu hana.. anak murid lu kuang hajaq.

kim heeruul berkata...

dia tak kene denda pon..ada scandal dgn cikgu ramli lettew..kah kah kah..

YuiLight berkata...

Mesti Zarina xnak dgn hang sbb dia taw hang suka dgn Cikgu Hana.

Melepas sudah dia...ye lah, kita tak taw perasaan perempuan kan? :B

i am S!L4H.. berkata...

hah? bia betikk nih.

phewww~

reenapple berkata...

pergh.. terbaek!!!!

May Maisarah berkata...

Kalo jawab macam ni agak2 berapa la pemeriksa tu nak bagi markah...adehhh....

Nalisa Syahira berkata...

spm ada tak ? haha .

hanem 10 berkata...

tq ..... kalau jawab macam nie dapat mark penuh kerw.