Jumaat, 21 Oktober 2011

KISAH MENGENAI 2 EKOR CICAK

Petang itu hujan. Gua yang baru balik dari tempat makan menerajang pintu surau Al-Hikmah. Marah gua ke cina Apek semalam masih belum lagi reda. Gua bersandar pada salah satu tiang seri surau terbabit. Sedang gua enak mencarut sorang-sorang tiba-tiba gua terdengar satu perbualan. Berputar mata gua mencari sumber perbualan terbabit dan tak semena-mena gua ternampak dua ekor cicak sedang bergaduh.

Suami : Kamon yang, abang dah belikan cendol untuk sayang. Dua bungkus lagi. Apa lagi yang tak cukup ?

Isteri : Ayang taknak cendol warna hijau. Ayang nak cendol dekat kedai Pak Jimbit yang kita dinner semalam. Ayang nak yang tu !

Suami : Hmmm esok abang beli ye. Sekarang ni dah malam lah. Lagi pun abang gian ni. Dah lama abang tak sentuh sayang. Hehe

Tiba-tiba cicak betina menampar cicak jantan sekuat hati. Gua kaget.

Isteri : Sebelum kita kawen saya ingat lagi abang sanggup pergi kedai eskem belikan saya Paddle Pop perisa pandan. Masa tu tayar kereta abang pancit, disebabkan abang sayang sangat dengan sayang abang sanggup berlari belikan untuk sayang. Tapi sekarang ??

Suami : Kamon, itu dulu sekarang sayang pun dah jadi milik abang. Lagipun tengah malam cenggini abang takut jumpa macam-macam. Abang ni dah lah takut kalau jumpa lipas. Sayang tak risau ke ?

Cicak betina tarik muka. Beberapa saat kemudian kelihatan beberapa butir air mata menitis dari matanya. Perlahan-lahan cicak jantan datang daripada belakang dan memeluk hangat tubuh cicak betina.

Suami  : Macam mane sayang boleh titiskan air mata tu tanpa keizinan abang. Dan kenapa abang perlu kejam sangat sampai mahu buat ayang menangis ?

Cicak jantan segera mengelap baki titisan air mata cicak betina pakai sapu tangan. Sejurus kemudian cicak jantan mengeluarkan cendol Pak Jimbit dari poketnya. Cicak betina tersenyum malu. Cicak jantan tersengih kemachoan. Pada malam tersebut gua dan bulan menjadi saksi bagaimana asyiknya mereka bergomol sepanjang malam.


"Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya antara kamu rasa kasih dan sayang. (Ar-Rum 21) -  kalau salah mohon maap


P/s : Final exam bakal menjelang, hologramisfera gua entah mana menghilang. Gua selaku penulis blog ini ingin memohon maaf diatas kebangangan gua ketika menaip entri-entri lepas. Dan terima kasih juga buat pembaca-pembaca yang masih tidak jemu menjengah ke sini. Fuhh kemain sopan. Kakaka !

28 ulasan:

ENCIK TIKUS berkata...

sebelum lu semua mengomen.. perbualan cicak tu memang panjang dari petang sampailah ke malam... okey..

Abang Zam berkata...

suspen gila cerita lu
agak kaget sikit lah jugak

Juno berkata...

kau ni cerita, sekejap cicak, sekejap lipas.

baik kau buat pilihan sekarang, sebelum aku hilang pertimbangan.

ENCIK TIKUS berkata...

abang zam : lu ni laki ke pompuan ? kompius gua tengok avatar lu..

juno : gua pilih lu lah kalau cenggitu.. muahahah

ain wauhidus berkata...

haha :D

syAzAnA berkata...

Suami : Macam mane sayang boleh titiskan air mata tu tanpa keizinan abang. Dan kenapa abang perlu kejam sangat sampai mahu buat ayang menangis ?

aku paling suka ayat ni wei!

Umie Artoqiemie berkata...

kemain sopan aww haha

Wadi AR berkata...

gud luck tikus

ENCIK TIKUS berkata...

ain : hahaha...

syazana : bahahah itu ayat kenen-kenen je woi..

umie : hai umie... ekhem... *dalam nada sopan*

wadi ar : thank you wadi.. sayang lu lebih..

DuniakuAbstrak berkata...

kemain drama lagi kau cicak

Puteri Iqa Izyan berkata...

kemain lagi cicak. demand. huhu

kim heeruul berkata...

rply from ur comment :-
errrr..kalau aku men "saya awak" geli la shial...
Aku terguna "gua" ini pon di sebabkan Farah soraya yg starting dekat wall to wall aku..haha..lepas berjangkit dekat blog...alang-alang teruskan la..peace v(^.^)

kim heeruul berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
kim heeruul berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ENCIK TIKUS berkata...

peace.. ^^v kakakakka !!!

Mardhia Yusof berkata...

ahahahahha..

reenapple berkata...

ahahahha.. romantik lak cicak2 tue..
eh kisah nie berlaku di malam Jumaat ka??? =P

aloy_paradoks berkata...

siap ada surah lagi tu...

ENCIK TIKUS berkata...

mardhia yusof : muahahah..

reenapple : tak.. masa ni masa malam raya..

aloy paradoks : muahahah... kental tak kental jugak lah..

Fara E's berkata...

zzzzz , haha

Rara. berkata...

awat aku rasa lain macam je cerita cicak nie :)

btw, suka gila ayat,

" Macam mane sayang boleh titiskan air mata tu tanpa keizinan abang. "

alexa yussida berkata...

fuyooo..die jd org 1st komen XD

lama depa berbual..cakap sepatah sepatah ke?

adwafarahin berkata...

sopan gila yaw!! haha

Umie Artoqiemie berkata...

hai balik.. ^__^

ENCIK TIKUS berkata...

fara : nak tido janganlah dekat sini woi..

rara : romantis kan gua ? tahu..

alexa : a'ah.. lagi pun diorang baru belajar bercakap.. itu pasallah..

adwafarahin : best gila yaww... YAWW..

umie : kebenda hai-hai ni ? salam tak reti bagi ?

cimOt berkata...

hebat la cicak tu!!romantis skali!!

ENCIK TIKUS berkata...

cimot : cicak tu kata dia kirim salam dengan lu.. pastu dia cakap thanks..

asnizaziz berkata...

amboii bukan main suwiiit cicak ni,cte psl hamster xde ke?